1.- No castiguem mai en públic, a vegades castiguem a una criatura o no tan criatura a l’aula perquè serveixi d’exemple a la resta. Però la víctima, tan si és culpable del què se’l castiga com si no haurà perdut tot el respecte vers nosaltres.

2.- Felicitem sempre en públic, de què serveix fer les coses ben fetes sinó hi ha un reconeixement social. Haurem guanyat en respecte.

3.- No amenacem si no som capaços d’aplicar l’amenaça. A vegades ens pensem que l’amenaça solucionarà el tema que tenim entre mans, i no és així i no és possible o no ens atrevim a aplicar l’ amenaça.

4.- Abans d’aplicar una amenaça pensem bé les conseqüències. A vegades, apliquem un càstig, i no se soluciona i hem d’anar més lluny, i potser ens crea un problema.

5.- El millor docent és el que explica i treballa el que té programat i tothom supera els objectius. És molt corrent trobar docents que es vanaglorien de les poques persones que han superat un examen que ha fet. (Sense comentaris).

6.- Els docents treballen amb i per l’alumnat, no contra l’alumnat. A vegades veiem docents que busquen alguna errada d’algun/a alumne/a per poder-lo castigar, sense que suposi cap benefici per la persona en qüestió,

7. Un docent mai ha d’actuar sota venjança. Se suposa que som persones adultes, i qui tenim al davant són persones en desenvolupament. Sempre hem d’estar al seu servei.

8.- Mai s’ha de dir un NO a un/a alumne/a si no és prou justificat. Els docents estem al servei de l’alumnat, i sempre hem d’escoltar i mirar de comprendre el que ens demanen, hem de mirar de posar-nos al seu lloc, amb tota la motxilla emocional que porten alguns/es.

9.- Assertivitat, ni el llenguatge autoritari ens farà aconseguir respecte, en tot cas, por, ni el llenguatge massa passiu.

10. Respecte. Sempre que un docent respecta el seu alumnat, aquest li correspon amb el mateix respecte.

Decàleg elaborat per l’equip d’AprènOnline