Recursos TIC per a ciències socials a l’educació secundària


En aquest curs hi trobaràs un recull de recursos TIC interactius per a poder treballar la geografia i història d'una forma més activa i participativa.
Per entrar a l'aula de cursos curriculars clica aquí
CONTINGUT:

  • Tema 1: Introducció.


      Importància de les dades estadístiques i cartogràfiques per a a docència de les ciències socials a secundària. Diferents tipus de dades en línia i exemples de diversos recursos TIC per a la docència de ciències socials a secundària.

    • Valoració de la necessitat i idoneïtat d’utilització de dades estadístiques i cartogràfiques en la docència a classe.t

    • Potencialitat de la utilització de recursos TIC (segons exemples) per a la docència de les ciències socials a secundària

    • Tipus de dades i la seva possible utilització com a recurs per a la docència de les ciències socials a secundària




  • Tema 2: Les dades a les ciències socials.

    Fonts estadístiques de dades: Exemples de diverses fonts de dades estadístiques en línia i explicació del seu funcionament bàsic.


    • Diferències i valoració de les diferents bases de dades en línia exposades

    • Tema d’interès per a la docència a classe i elecció raonada d’una de les bases de dades proposades per a l’estudi del tema proposat.

    • Descàrrega de dades relacionades amb un aspecte de la temàtica triada.

    • Organització i estructuració de dades estadístiques descarregades en un full de càlcul
      .


  • Tema 3: Representació de dades. Gràfics i mapes com a eina educativa.

    Exemples de diverses eines en línia per a la representació gràfica i cartogràfica de dades, explicació del seu funcionament.


    • Exemples de representació de gràfics

    • Generació d’un gràfic través del portal Gapminder

    • Creació d’un gràfic a partir de les dades recollides al Tema1 mitjançant les eines de Google.

    • Exemples de representació de mapes

    • Generació d’un mapa a través del portal eurostat de la comissió europea



  • Tema 4: Eines TIC en línia. Explicar el nostre entorn.

    • Creació d’una enquesta en línia mitjançant l’eina GoogleForms

    • Simulació i manipulació de les dades recollides a l’enquesta.

    • Creació d’una enquesta en línia mitjançant l’eina JotForms

    • Simulació i manipulació de les dades de l’enquesta

    • Cartografia de les dades generades en una de les enquestes mitjançant l’eina Google Fusion Tables




  • Tema 5: Altres eines TIC per la docència de les Ciències Socials

    • Creació d’una gira geogràfica mitjançant l’eina Google Tour Builder.

    • Simulació i manipulació de les dades recollides a l’enquesta.

    • Betaportal de l’Institut Cartogràfic de Catalunya


REQUISITS MÍNIMS:

  • Coneixements mínims d’internet

  • Conèixer el Moodle a nivell d’usuari, molt intuïtiu


DIRIGIT A:
A tot el professorat que ho desitgi , sobretot els que es dediquen a les ciències socials, tant d'Educació Primària, com d'Educació Secundària

CALENDARI

  • Escola de tardor: del 15 d’octubre al 20 de novembre. Preinscripció: des del 15 de setembre.

  • Escola d’hivern: del 15 de desembre al 8 de febrer. Preinscripció: des del 15 de novembre.

  • Escola de primavera: de l’1 de març al 8 d’abril. Preinscripció: des de l’1 de febrer.

  • Escola d’estiu: de l’1 de juliol al 22 de juliol. Preinscripció: des del 15 de maig.

Dins de cada curs hi ha un calendari, on es van obrint la teoria i les tasques a presentar de forma periòdica; cada setmana en totes les edicions excepte a l’estiu, on els cursos són intensius i cada 4 dies obrim un tema nou.

El calendari és una proposta, el curs es pot fer al ritme que un desitgi, respectant sempre l’inici i el final. Així per exemple, a l’escola d’estiu no es pot fer cap exercici abans del dia 1, ni cap després del dia 22 de juliol.

Si una persona vol fer el curs durant la primera setmana, un cop ho hagi parlat amb la persona formadora, s’obriran tots els temes. I si ho vol fer al final, avisarà a la persona formadora perquè no tanqui cap tema.
DURADA

  • Tots els cursos són de 30 hores.

PREUS

  • Cada un dels cursos: 48 €

HORARI

  • No hi ha cap activitat a cap curs que impliqui treballar en un horari concret. La persona particicpant va fent les tasques a l’hora que vulgui. Si té un dubte escriu al seu formador o formadora i abans de 24 hores tindrà una resposta. Tot i que mirem de contestar molt abans.

TUTORITZACIÓ

  • Cada curs hi ha una persona formadora que està pendent dels teus dubtes i va avaluant els tasques per si cal millorar-les. En qualsevol moment li pots escriure un missatge amb algun dubte, suggeriment, proposta, … com a molt tard, en 24 hores t’haurà respost.

DUBTES

  • Si tot i l’explicació i l’ampliació de la persona formadora no se soluciona un dubte fem tot el que sigui possible per aclarir-lo. Si cal, fem filmets personalitzats.

DISTRIBUCIÓ DELS TEMES

  • Hi ha dos tipus de cursos, uns tenen 4 temes i un 5 apartat dedicat a fer un projecte. Els altres cursos tenen 5 temes i no hi ha projecte final.
    Dins de cada tema hi ha diferents planes web, filmets, … on s’exposa la teoria, i unes tasques a realitzar; comentari, penjar una imatge, un filmet, qüestionari…
    També hi ha un fòrum per a poder compartir les experiències.
    .

AVALUACIÓ

  • Un cop realitzada la tasca, el formador/a l’avaluarà, indicant si s’ha superat o hi ha algun detall a millorar. Si és així, el participant l’haurà de millorar seguint els consells del formador/a. No hi ha exàmens.
    .

SUPERACIÓ DEL CURS

  • El curs s’aprovarà si s’han fet de forma satisfactòria totes les activitats proposades. Si una persona no el supera un cop finalitzat el curs, el podrà repetir en la propera edició amb un descompte del 50%..
    .

IDIOMA

  • La llengua vehicular de tots els cursos és el català. Tot i que al campus es pot posar en castellà, les explicacions són en català Les tasques es poden presentar indiferentment en català o castellà. Excepte els cursos d'anglès.
    .

MILLORA CONTÍNUA

  • Quan acabem els cursos recollim tot el que ha anat succeint i fem una valoració d'aspectes a millorar. També al final, cada participant ha de contestar una enquesta de valoració. A partir de les dades recollides mirem d'incorporar les millores suggerides en la propera edició.
    .

AUTORIA
Licencia de Creative Commons
Tots els nostres cursos estan sota la llicència de licència de Creative Commons 3.0 Catalunya.

CURS ESCRIT PER: Ricard Gonzalez i Puig