14 GIMP, edició d’imatges

 



Curs 2019/20: Aquesta activitat acredita el perfil: COMPETÈNCIA DIGITAL DOCENT

Per a més informació sobre el perfil clica aquí

DESCRIPCIÓ

  • En aquest curs es treballarà el programa GIMP a partir de la creació i/o manipulació d’imatges per a creació de material docent i també s’aprendrà com treballar les imatges amb l’alumnat de cara a la presentació de tasques amb les TIC.

 

OBJECTIUS

  • Objectiu principal:

    • Treballar imatges amb el programa GIMP
  • Objectius específics:

    • Comprendre que és el mapa de bits, tant per a poder utilitzar el programa com per saber-ho transmetre a l’alumnat
    • Instal·lar el programa GIMP
    • Veure i entendre els menús de programa, tant per a poder usar el programa com per saber-ho transmetre a l’alumnat
    • Moure’s pels diferents menús, pel propi ús i per saber-ho transmetre a l’alumnat
    • Conèixer les eines de dibuix, pinzell, galleda, colors, llapis, … per saber-ho transmetre a l’alumnat i per poder preparar material didàctic
    • Diferenciar les finestres de treball, per saber-ho transmetre a l’alumnat i per poder preparar material didàctic
    • Desar, obrir, importar i exportar les tasques realitzades, tant per a poder usar el programa com per saber-ho transmetre a l’alumnat.
    • Saber fer captures d’imatges. Tant per a poder usar el programa com per saber-ho transmetre a l’alumnat.
    • Retallar, escalar, transformar, girar, … imatges, per poder-les adaptar per a recursos didàctics i per què l’alumnat aprengui a utilitzar qualitats d’imatges depenent de l’ús final.
    • Conèixer les eines de selecció, per a poder obtenir aquella part que interessa, tant per imatges utilitzades per l’alumnat com per a la creació de material didàctic.
    • Conèixer els patrons i tampons, per a poder crear materials i per a poder exposar-ho a l’alumnat.
    • Per conèixer les capes i saber-les utilitzar com recurs didàctic de dibuix cooperatiu.
    • Conèixer filtres i efectes especials, per a poder crear imatges adaptades a les necessitats didàctiques, tant per part del docent com de l’alumnat.
    • Saber preparar activitats creatives per l’alumnat
    • Organitzar dibuixos cooperatius entre l’alumnat

 

CONTINGUTS

  • Tema 1:

    • Mapa de bits, dibuix vectorial, programa GIMP descàrrega i instal·lació.
    • Imatges a internet, imatges que ens poden servir per enriquir el contingut d’un treball o simplement per descansar la vista. Tant a nivell de la creació de material didàctic com per les tasques realitzades per l’alumnat
  • Tema 2:

    • Menú pintura, creació del propi nom de forma original, per a poder ensenyar a fer-ho a l’alumnat.
    • Menú figures geomètriques; creació i manipulació, sobretot aplicat al dibuix tecnològic i a la geometria.
    • Menú Escalar i Transformacions; activitats per a l’adaptació de les imatges a les diferents tasques.
    • Finestres: Per l’ús de diferents finestres i menús de forma simultània.
    • Captures: Realització de captures del que veiem a la pantalla de l’ordinador, per l’obtenció d’una imatge interessant per a recurs didàctic i/o per tasques realitzades per l’alumnat.
  • Tema 3:

    • Eines de selecció, ús de totes les eines de selecció, copiar, enganxar, … per a la creació de noves imatges, tant per la creació de recursos com per a la realització de tasques escolars.
    • Patrons i tampons, creació de nous fons, … per les tasques escolars i per a la creació de material didàctic.
  • Tema 4:

    • Treball en capes, ús de capes com a eina cooperativa, on a partir d’imatges creades o seleccionades per l’alumnat es pot crear una imatge nova.
    • Ús de nodes i camins per a poder fer una composició més creïble.
  • Tema 5:

    • Aplicació didàctica, el projecte.

METODOLOGIA

  • Tots els nostres cursos estan en un campus virtual.
  • Cada persona entra amb el seu nom d'usuari/ària i contrasenya.
  • A dins hi ha 5 blocs, cada setmana obrim un bloc nou er a treballar.
  • A cada bloc hi ha unes explicacions teòriques en una pàgina web, en vídeos, àudios, ...
  • El participant ha d'anar realitzant les tasques i penjar-les, poden ser textos, imatges, qüestionaris, ...
  • A final de cada bloc, la persona formadora fa una avaluació qualitativa.

 

DIRIGIT A:

  • Qualsevol persona que es dediqui o es vulgui dedicar a la docència. Ja sigui educació primària, secundària, formació professional, …

 

REQUISITS MÍNIMS

  • Coneixements mínims d’internet
  • Conèixer el Moodle a nivell d’usuari/ària, molt intuïtiu

RECONEIXEMENT

  • Aquest curs està reconegut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Compta per la borsa de treball de substituts, per oposicions, per estadis, per concursos...


CALENDARI

  • Escola de tardor: del 15 d’octubre al 20 de novembre. Preinscripció: des del 15 de setembre.
  • Escola d’hivern: del 15 de desembre al 6 de febrer. Preinscripció: des del 15 de novembre.
  • Escola de primavera: de l’1 de març al 6 d’abril. Preinscripció: des de l’1 de febrer.
  • Escola d’estiu: de l’1 de juliol al 20 de juliol. Preinscripció: des del 15 de maig.
  • A partir de l'1 de setembre es poden fer les reserves de places de totes les edicions.

Accés a la pàgina per a fer la reserva o inscripció


DURADA

  • Tots els cursos són de 30 hores

PREU

  • Cada curs té un cost de 51 € (curs 2019/20)

HORARI

  • No hi ha cap activitat a cap curs que impliqui treballar en un horari concret. La persona participant va fent les tasques a l’hora que vulgui. Si té un dubte, escriu al seu formador o formadora i abans de 24 hores tindrà una resposta. Tot i que mirem de contestar molt abans.

LLOC

  • Aquest curs és totalment en línia, a través d'internet. Tot es fa a través de la xarxa.

TUTORITZACIÓ

  • Sempre hi ha una persona formadora que està pendent dels teus dubtes i va avaluant les tasques per si cal millorar-les. En qualsevol moment li pots escriure un missatge amb algun dubte, suggeriment, proposta, etc. Rebràs una resposta abans de 24 hores.

DUBTES

  • Si tot i l’explicació i l’ampliació de la persona formadora no se soluciona un dubte fem tot el que sigui possible per aclarir-lo. Si cal, fem filmets personalitzats.

DISTRIBUCIÓ DELS TEMES

  • Hi ha 5 temes. Dins de cada tema hi ha diferents seccions on s’exposa el contingut del curs, així com tasques a realitzar.

AVALUACIÓ

  • Un cop realitzada la tasca, el formador/a l’avaluarà, indicant si s’ha superat o hi ha algun detall a millorar. Si és així, el participant l’haurà de millorar seguint els consells del formador/a. No hi ha exàmens. L'avaluació és sempre qualitativa.

SUPERACIÓ DEL CURS

  • El curs s’aprovarà si s’han fet de forma satisfactòria totes les activitats proposades. Si una persona no el supera un cop finalitzat el curs, el podrà repetir en la pròxima edició amb un descompte del 50%.

IDIOMA

  • La llengua vehicular de tots els cursos és el català. Tot i que al campus es pot posar en castellà, les explicacions són en català. Les tasques es poden presentar indiferentment en català o castellà. Excepte els cursos d'anglès, tant la llengua vehicular com les tasques són en anglès.

MILLORA CONTÍNUA

  • En finalitzar el curs hi ha una enquesta de valoració. A partir de les dades recollides mirem d'incorporar les millores suggerides en la pròxima edició.

NOMENAMENT DE JULIOL

  • Si ets substitut o substituta i compleixes els requisits, aquest curs et servirà pel nomenament de juliol. Consulta les nostres preguntes freqüents.

INSCRIPCIÓ

AUTORIA

  • Eulàlia Franquesa Niubò

TUTORIA

  • Núria Ferrer Claret