31 Sortides matemàtiques per a educació primària

DESCRIPCIÓ

  • En aquest curs hi ha unes reflexions introductòries sobre les matemàtiques a educació primària i la proposta de dos tipus de sortides, una dins a la ciutat i una altra al bosc, sempre amb activitats matemàtiques com a base.
    Durant el curs aquestes dues sortides matemàtiques amb diferents activitats a realitzar. A cada sessió es proposa una activitat, el participant ha de refer-la adaptada al seu espai. El format de les tasques a entregar són fotografies, explicacions, …

OBJECTIUS

  • Objectiu principal:

    • Organitzar sortides matemàtiques.
  • Objectius específics:

    • Normalitzar el concepte matemàtic a la vida quotidiana.
    • Treballar la competència matemàtica en un entorn proper fora de l’aula.
    • Treballar els mapes com eina de representació espacial.
    • Comptar coses, 1,2,3.. molts, masses per a ser comptats de forma tradicional.
    • Reconèixer figures geomètriques.
    • Realitzar acotacions, estimacions i càlculs mentals.
    • Treballar el patró.
    • Treballar la desena
    • Treballar la suma i resta
    • Treballar els mapes com eina de representació espacial.
    • Diferenciar entre fotografia i mapa
    • Calcular alçades
    • Reconèixer figures geomètriques.
    • Realitzar acotacions, estimacions i càlculs mentals.
    • Calcular el perímetre de diferents espais
    • Saber-se orientar.
    • Reconèixer i treballar els metres i metres quadrats.
    • Saber realitzar càlculs simples de superfícies.
    • Crear patrons, realitzar acotacions i estimacions
    • Calcular amb diferents estratègies.
    • Treballar els mapes com eina de representació espacial.
    • Diferenciar entre fotografia i mapa
    • Saber-se orientar i col·locar rosa dels vents en un mapa.
    • Calcular l’escala d’un mapa.
    • Descobrir i calcular el valor de PI
    • Calcular varis perímetres.
    • Treballar el metre, metre quadrat i metre cúbic.
    • Treballar les superfícies i els volums.
    • Saber calcular amb diferents estratègies l’aforament d’un lloc.

 

CONTINGUT

    • Tema 1

      • Sortida a una plaça, Cicle Inicial
      • La foto aèria
      • Alçades
      • Distàncies
      • 1,2,3,4 … molts…
      • Figures geomètriques
      • Escales
      • Bancs
      • Gronxadors
      • Senyals
    • Tema 2:

      • Sortida a una plaça, Cicle Mitjà
      • On és la matemàtica?
      • Matemàtiques arreu
      • Preparem una sortida
      • La plaça
      • Fotografia aèria i mapa
      • Dades de l’Institut de cartografia català (ICC)
      • Mesurem alçades
      • Mesurem distàncies.
      • El perímetre
      • Altres elements
      • Escales .
    • Tema 3:

      • Sortida a una plaça, Cicle Superior
      • La plaça
      • Fotografia aèria
      • El mapa
      • Orientació i rosa dels vents
      • Comparacions
      • Escala
      • Institut Català de Cartografia
      • Alçades
      • PI
      • Hora de pati
      • Bancs Tasca
    • Tema 4 i 5

      • Al curs hi ha la proposta de 3 sortides més,una proposta per cada cicle cal triar-ne dues.

METODOLOGIA

  • Tots els nostres cursos estan en un campus virtual.
  • Cada persona entra amb el seu nom d'usuari/ària i contrasenya.
  • A dins hi ha 5 blocs, cada setmana obrim un bloc nou per a treballar, en l'escola d'estiu, cada 4 dies.
  • A cada bloc hi ha unes explicacions teòriques en una pàgina web, en vídeos, àudios, ...
  • El participant ha d'anar realitzant les tasques i penjar-les, poden ser texts, imatges, qüestionaris, ...
  • A final de cada bloc, la persona formadora fa una avaluació qualitativa.
  • Durant els darrers dos dies de cada edició es pot consultar l'avaluació.

DIRIGIT A:

  • A tot el professorat d’educació primària.

REQUISITS MÍNIMS

  • Coneixements mínims d’internet
  • Conèixer el Moodle a nivell d’usuari/ària, molt intuïtiu

RECONEIXEMENT

  • Aquest curs està reconegut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Compta per la borsa de treball de substituts, per oposicions, per estadis, per concursos...


CALENDARI

  • Escola de tardor: del 15 d’octubre al 20 de novembre. Preinscripció: des del 15 de setembre.
  • Escola d’hivern: del 15 de desembre al 6 de febrer. Preinscripció: des del 15 de novembre.
  • Escola de primavera: de l’1 de març al 6 d’abril. Preinscripció: des de l’1 de febrer.
  • Escola d’estiu: de l’1 de juliol al 20 de juliol. Preinscripció: des del 15 de maig.
  • A partir de l'1 de setembre es poden fer les reserves de places de totes les edicions.

Accés a la pàgina per a fer la reserva o inscripció


DURADA

  • Tots els cursos són de 30 hores

PREU

  • Cada curs té un cost de 51 € (curs 2019/20)

HORARI

  • No hi ha cap activitat a cap curs que impliqui treballar en un horari concret. La persona participant va fent les tasques a l’hora que vulgui. Si té un dubte, escriu al seu formador o formadora i abans de 24 hores tindrà una resposta. Tot i que mirem de contestar molt abans.

LLOC

  • Aquest curs és totalment en línia, a través d'internet. Tot es fa a través de la xarxa.

TUTORITZACIÓ

  • Sempre hi ha una persona formadora que està pendent dels teus dubtes i va avaluant les tasques per si cal millorar-les. En qualsevol moment li pots escriure un missatge amb algun dubte, suggeriment, proposta, etc. Rebràs una resposta abans de 24 hores.

DUBTES

  • Si tot i l’explicació i l’ampliació de la persona formadora no se soluciona un dubte fem tot el que sigui possible per aclarir-lo. Si cal, fem filmets personalitzats.

DISTRIBUCIÓ DELS TEMES

  • Hi ha 5 temes. Dins de cada tema hi ha diferents seccions on s’exposa el contingut del curs, així com tasques a realitzar.

AVALUACIÓ

  • Un cop realitzada la tasca, el formador/a l’avaluarà, indicant si s’ha superat o hi ha algun detall a millorar. Si és així, el participant l’haurà de millorar seguint els consells del formador/a. No hi ha exàmens. L'avaluació és sempre qualitativa.

SUPERACIÓ DEL CURS

  • El curs s’aprovarà si s’han fet de forma satisfactòria totes les activitats proposades. Si una persona no el supera un cop finalitzat el curs, el podrà repetir en la pròxima edició amb un descompte del 50%.

IDIOMA

  • La llengua vehicular de tots els cursos és el català. Tot i que al campus es pot posar en castellà, les explicacions són en català. Les tasques es poden presentar indiferentment en català o castellà. Excepte els cursos d'anglès, tant la llengua vehicular com les tasques són en anglès.

MILLORA CONTÍNUA

  • En finalitzar el curs hi ha una enquesta de valoració. A partir de les dades recollides mirem d'incorporar les millores suggerides en la pròxima edició.

NOMENAMENT DE JULIOL

  • Si ets substitut o substituta i compleixes els requisits, aquest curs et servirà pel nomenament de juliol. Consulta les nostres preguntes freqüents.

INSCRIPCIÓ

AUTORIA

  • Eulàlia Franquesa Niubò

TUTORIA

  • Mariona Ferrer Claret