41 Coeducació a educació infantil

 

DESCRIPCIÓ

  • En aquest curs es proposa diferents recursos, tant reflexius, com d’observació com pràctics per a poder prcaticar la coeducació a l’etapa d’educació infantil

 

OBJECTIUS

  • Objectiu principal:

    • Fomentar la coeducació i la promoció a la igualtat des de l’inici de l’escolarització
  • Objectius específics:

    • Comprendre els conceptes relacionats amb les diferències actuals entre nenes i nens de 3-6 anys, i fomentar aquelles igualtats pròpies de l’edat.
    • Treballar la igualtat inicial de la humanitat, mantenir i potenciar els hàbits que encara tenen a aquesta edat que promocionen la igualtat.
    • Millorar actituds dels nens vers les nenes i viceversa a partir dels respecte i tolerància.
    • Reconèixer quins estereotips hi ha en aquestes edats, i combatre’ls si són o entreveuen algun menyspreu respecte les nenes.
    • Motivar i incentivar activitats coeducatives de forma explícita.
    • Adquirir un llenguatge no masclista, tant oral com escrit, de manera que s’utilitzi el menys possible el masculí genèric i les formes masculines com a representatives d’un grup.
    • Reprimir comentaris masclistes.
    • Adequar a l’aula i l’escola en general a una educació coeducativa. Observar, i si cal, millorar l’entorn, murals, pancartes
    • Analitzar contes, rondalles, …observar i treballar tots els conceptes masclistes que s’hi canten.

 

CONTINGUT

  • Tema 1

    • Reflexions inicials
    • El gènere i el sexe, concepte, diferència
    • Educació i gèneres, reflexions sobre els diferents tipus d’educació
    • Escola segregada, escola mixta, coeducació, estudi dels 3 models
    • Actituds i repressions, autocrítica de moltes praxis docents normalitzades
    • Millorem la societat, a partir de l’educació un món més igualitari
  • Tema 2:

    • Masclisme a primeres edats
    • Comentaris inconscients, anàlisi i control
    • Acudits, estudi d’acudits masclistes, expectatives de genere que se’n deriven.
    • Joguines de casa, observació i reflexions
    • Sostres de vidre a primeres edats, anàlisi i si és possible eliminació
    • Respecte a la realitat de cadascú
  • Tema 3:

    • L’escola i l’entorn
    • L’altre sexe, descobriment.
    • Relació entre sexes. Com es relacionen els nens amb els nenes i viceversa.
    • Rols copiats. Anàlisi de rols que agafen els nens i nenes sense reflexions prèvies
    • Jocs i joguines coeducatius, per millorar els hàbits
    • L’aula, rètols, disposició, …Anàlisi de tot el contingut visual de l’aula i l’escola
  • Tema 4:

    • L’entorn
    • es cançons , contes i rondalles, anàlisi dels rols per sexes
    • La família, anàlisi de cada una de les famílies, com incidir sempre amb respecte
    • Propostes didàctiques per realitzar a l’aula.
  • Tema 5:

    • Elaboració d’un projecte.

METODOLOGIA

  • Tots els nostres cursos estan en un campus virtual.
  • Cada persona entra amb el seu nom d'usuari/ària i contrasenya.
  • A dins hi ha 5 blocs, cada setmana obrim un bloc nou per a treballar, en l'escola d'estiu, cada 4 dies.
  • A cada bloc hi ha unes explicacions teòriques en una pàgina web, en vídeos, àudios, ...
  • El participant ha d'anar realitzant les tasques i penjar-les, poden ser texts, imatges, qüestionaris, ...
  • A final de cada bloc, la persona formadora fa una avaluació qualitativa.
  • Durant els darrers dos dies de cada edició es pot consultar l'avaluació.

DIRIGIT A:

  • A persones docents d’educació infantil

REQUISITS MÍNIMS

  • Coneixements mínims d’internet
  • Conèixer el Moodle a nivell d’usuari/ària, molt intuïtiu

RECONEIXEMENT

  • Aquest curs està reconegut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Compta per la borsa de treball de substituts, per oposicions, per estadis, per concursos...


CALENDARI

  • Escola de tardor: del 15 d’octubre al 20 de novembre. Preinscripció: des del 15 de setembre.
  • Escola d’hivern: del 15 de desembre al 6 de febrer. Preinscripció: des del 15 de novembre.
  • Escola de primavera: de l’1 de març al 6 d’abril. Preinscripció: des de l’1 de febrer.
  • Escola d’estiu: de l’1 de juliol al 20 de juliol. Preinscripció: des del 15 de maig.
  • A partir de l'1 de setembre es poden fer les reserves de places de totes les edicions.

Accés a la pàgina per a fer la reserva o inscripció


DURADA

  • Tots els cursos són de 30 hores

PREU

  • Cada curs té un cost de 51 € (curs 2019/20)

HORARI

  • No hi ha cap activitat a cap curs que impliqui treballar en un horari concret. La persona participant va fent les tasques a l’hora que vulgui. Si té un dubte, escriu al seu formador o formadora i abans de 24 hores tindrà una resposta. Tot i que mirem de contestar molt abans.

LLOC

  • Aquest curs és totalment en línia, a través d'internet. Tot es fa a través de la xarxa.

TUTORITZACIÓ

  • Sempre hi ha una persona formadora que està pendent dels teus dubtes i va avaluant les tasques per si cal millorar-les. En qualsevol moment li pots escriure un missatge amb algun dubte, suggeriment, proposta, etc. Rebràs una resposta abans de 24 hores.

DUBTES

  • Si tot i l’explicació i l’ampliació de la persona formadora no se soluciona un dubte fem tot el que sigui possible per aclarir-lo. Si cal, fem filmets personalitzats.

DISTRIBUCIÓ DELS TEMES

  • Hi ha 5 temes. Dins de cada tema hi ha diferents seccions on s’exposa el contingut del curs, així com tasques a realitzar.

AVALUACIÓ

  • Un cop realitzada la tasca, el formador/a l’avaluarà, indicant si s’ha superat o hi ha algun detall a millorar. Si és així, el participant l’haurà de millorar seguint els consells del formador/a. No hi ha exàmens. L'avaluació és sempre qualitativa.

SUPERACIÓ DEL CURS

  • El curs s’aprovarà si s’han fet de forma satisfactòria totes les activitats proposades. Si una persona no el supera un cop finalitzat el curs, el podrà repetir en la pròxima edició amb un descompte del 50%.

IDIOMA

  • La llengua vehicular de tots els cursos és el català. Tot i que al campus es pot posar en castellà, les explicacions són en català. Les tasques es poden presentar indiferentment en català o castellà. Excepte els cursos d'anglès, tant la llengua vehicular com les tasques són en anglès.

MILLORA CONTÍNUA

  • En finalitzar el curs hi ha una enquesta de valoració. A partir de les dades recollides mirem d'incorporar les millores suggerides en la pròxima edició.

NOMENAMENT DE JULIOL

  • Si ets substitut o substituta i compleixes els requisits, aquest curs et servirà pel nomenament de juliol. Consulta les nostres preguntes freqüents.

INSCRIPCIÓ

AUTORIA

  • Eulàlia Franquesa Niubò

TUTORIA

  • Marina Amaro Monreal,