69 Ciberbullying: Prevenció i Intervenció

 

DESCRIPCIÓ

  • En aquest curs s’aprèn a detectar i actuar en cas de ciberbullying a l’aula. Aquest problema que ha arribat amb les tecnologies i que tan de mal fa a alguns dels nostres nois i noies.

 

OBJECTIUS

  • Objectiu principal:

    • Aportar al professorat les eines necessàries per prevenir, identificar i intervenir situacions de ciberbullying.
  • Objectius específics:

    • Detectar i analitzar els problemes de ciberassetjament en els centres educatius.
    • Proposar plans d’acció que responguin a les anàlisis realitzades amb finalitats preventives, de desenvolupament i terapèutiques.
    • Participar en l’elaboració i desenvolupament dels programes de prevenció en els centres educatius.
    • Sensibilitzar sobre la importància de relacionar-nos de manera positiva: l’educació socioemocional en prevenció, identificació i actuació davant les situacions d’assetjament.

 

CONTINGUTS

  • Tema 1

    • Conceptes bàsics del ciberbullying.
    • Definicions i principis per a l’acció educativa.
    • Textos i vídeos explicatius
    • Dinàmiques per introduir el ciberbullying a l’aula.
  • Tema 2:

    • Tema 2: Tipologies i característiques
    • Formes de ciberbullying
    • Indicadors per detectar situacions de ciberbullying
    • Dinàmiques per explicar les situacions d’assetjament.
  • Tema 3:

    • Eines per a la detecció, prevenció i intervenció.
    • Protocols d’actuació
    • Responsabilitats dels agents educatius
    • Materials pedagògics
  • Tema 4:

    • Experiències i bones pràctiques.
    • Difusió d’experiències d’assetjament escolar a altres països.
    • Anàlisi de casos d’assetjament escolar
    • Materials pedagògics de bones pràctiques.
  • Tema 5:

    • Proposta d’una activitat personalitzada per portar a terme dintre de la meva aula.

METODOLOGIA

  • Tots els nostres cursos estan en un campus virtual.
  • Cada persona entra amb el seu nom d'usuari/ària i contrasenya.
  • A dins hi ha 5 blocs, cada setmana obrim un bloc nou er a treballar.
  • A cada bloc hi ha unes explicacions teòriques en una pàgina web, en vídeos, àudios, ...
  • El participant ha d'anar realitzant les tasques i penjar-les, poden ser textos, imatges, qüestionaris, ...
  • A final de cada bloc, la persona formadora fa una avaluació qualitativa.

DIRIGIT A:

  • A totes les persones docents, sobretot a cicle superior d’educació primària i secundària

REQUISITS MÍNIMS

  • Coneixements mínims d’internet
  • Conèixer el Moodle a nivell d’usuari/ària, molt intuïtiu

RECONEIXEMENT

  • Aquest curs està reconegut pel Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Compta per la borsa de treball de substituts, per oposicions, per estadis, per concursos...


CALENDARI

  • Escola de tardor: del 15 d’octubre al 20 de novembre. Preinscripció: des del 15 de setembre.
  • Escola d’hivern: del 15 de desembre al 6 de febrer. Preinscripció: des del 15 de novembre.
  • Escola de primavera: de l’1 de març al 6 d’abril. Preinscripció: des de l’1 de febrer.
  • Escola d’estiu: de l’1 de juliol al 20 de juliol. Preinscripció: des del 15 de maig.
  • A partir de l'1 de setembre es poden fer les reserves de places de totes les edicions.

Accés a la pàgina per a fer la reserva o inscripció


DURADA

  • Tots els cursos són de 30 hores

PREU

  • Cada curs té un cost de 51 € (curs 2019/20)

HORARI

  • No hi ha cap activitat a cap curs que impliqui treballar en un horari concret. La persona participant va fent les tasques a l’hora que vulgui. Si té un dubte, escriu al seu formador o formadora i abans de 24 hores tindrà una resposta. Tot i que mirem de contestar molt abans.

LLOC

  • Aquest curs és totalment en línia, a través d'internet. Tot es fa a través de la xarxa.

TUTORITZACIÓ

  • Sempre hi ha una persona formadora que està pendent dels teus dubtes i va avaluant les tasques per si cal millorar-les. En qualsevol moment li pots escriure un missatge amb algun dubte, suggeriment, proposta, etc. Rebràs una resposta abans de 24 hores.

DUBTES

  • Si tot i l’explicació i l’ampliació de la persona formadora no se soluciona un dubte fem tot el que sigui possible per aclarir-lo. Si cal, fem filmets personalitzats.

DISTRIBUCIÓ DELS TEMES

  • Hi ha 5 temes. Dins de cada tema hi ha diferents seccions on s’exposa el contingut del curs, així com tasques a realitzar.

AVALUACIÓ

  • Un cop realitzada la tasca, el formador/a l’avaluarà, indicant si s’ha superat o hi ha algun detall a millorar. Si és així, el participant l’haurà de millorar seguint els consells del formador/a. No hi ha exàmens. L'avaluació és sempre qualitativa.

SUPERACIÓ DEL CURS

  • El curs s’aprovarà si s’han fet de forma satisfactòria totes les activitats proposades. Si una persona no el supera un cop finalitzat el curs, el podrà repetir en la pròxima edició amb un descompte del 50%.

IDIOMA

  • La llengua vehicular de tots els cursos és el català. Tot i que al campus es pot posar en castellà, les explicacions són en català. Les tasques es poden presentar indiferentment en català o castellà. Excepte els cursos d'anglès, tant la llengua vehicular com les tasques són en anglès.

MILLORA CONTÍNUA

  • En finalitzar el curs hi ha una enquesta de valoració. A partir de les dades recollides mirem d'incorporar les millores suggerides en la pròxima edició.

NOMENAMENT DE JULIOL

  • Si ets substitut o substituta i compleixes els requisits, aquest curs et servirà pel nomenament de juliol. Consulta les nostres preguntes freqüents.

INSCRIPCIÓ

AUTORIA

  • Montse Fresno Marcos

TUTORIA

  • Montse Fresno Marcos